صفحه اصلي | فهرست مقالات | مطالب جديد | خبرنامه | نقشه سايت | طراحي وب | نسخه جديد سايت | جستجو | نسخه جديد سايت | پرسش و پاسخ

 
بخش ها
  • معرفي ماشين آلات صنعتي بازديد : 703


  • معرفي ماشين سازان بازديد : 638


  • شبكه هاي هوشمند توزيع برق Smart Grid & MicroGrid بازديد : 741


  • انرژي هاي تجديدپذير (نو ) بازديد : 737

  • آب - خورشید - باد - ژئوترمال - بایومس - پیل سوختی و ...
  • دعوت به همكاري بازديد : 694


  • مزايده و مناقصه بازديد : 595


  • عضويت در خبرنامه بازديد : 462

  • با عضویت در خبرنامه آخرین مطالب سایت را دریافت کنید
  • لينك هاي منتخب بازديد : 931


  • لينك هاي مفيد بازديد : 2893


  • سايت هاي مرتبط

  • هك رشد هكر رشد استارتاپ ها


  • فيلدباس و اتوماسيون

  • شبكه فيزيك هوپا

  • كارگاه هواشناسي

  • مهندسي برق

  • مجله در مورد سنسورها

  • www.control.com

  • temperatures.com

  • فهرست وب سايت هاي ايراني



  • سير تكامل و تاليف اولين استانداردها در جهان

    سير تكامل و تاليف اولين استانداردها در جهان

    سال 1987 :اولین نسخه استاندارد که واژه نامه شماره 8402 منتشر شد .جالب است که بدانید در این واژه نامه تنها مفاهیمی از قبیل محصول ،کیفیت ،مشتری ،سازمان و... تشریح شده است.
    اصل استاندارد ISO 9000 که شامل الزامات اجرایی بود در سال 1994 مورد تایید و تصویب نهایی قرار گرفت و جهت پیاده سازی و بکارگیری در اختیار سازمانها قرار داده شد


    استاندارد ايزو

    مقدمه:

    در باره استاندارد ايزو چه ميدانيد ؟

     

     ايزو (ISO) كوتاه شده نام سازمان بين المللي استاندارد (International Standard Organization)
    مي باشد.

     موسسه بين المللي استاندارد سازي (ايزو) يك فدراسيون بين المللي متشكل از نهادهاي ملي استاندارد است. تعداد اين نهادها بالغ بر 140 نهاد مي باشد كه هر يك از يك كشور برخاسته اند. ايزو يك سازمان غيردولتي است كه در سال 1947 ميلادي (1326 هجري شمسي) تاسيس شد.

    وظيفه ايزو :

    وظيفه ايزو ارتقاء توسعه استاندارد سازي و فعاليتهاي مربوطه در جهان با ديدگاهي است كه هم به ايجاد تسهيلات در زمينه تبادل بين المللي كالاها و خدمات توجه دارد و هم توسعه همكاري در زمينه هاي فكري ـ علمي ـ فني و اقتصادي را در نظر دور ندارد. ماحصل فعاليتهاي ايزو قراردادهاي بين المللي خواهد بود كه به عنوان استانداردهاي بين المللي انتشار مي يابد. سيستمهاي مديريتي ايزو از طريق بيش از 430000 سازمان در 158 كشور به اجرا در مي آيد.

     

    اهميت استاندارد

    استاندارد كردن و استاندارد از پايه هاي علم و فناوري است كه در پيشرفت صنعت و اقتصاد نقشي به سزا دارد و بايد در جهت افزايش سطح كيفيت ها تلاش كرد تا به فناوري پيشرفته توليد هر محصول نايل آمد. اغلب چنين مي پندارند كه استاندارد فقط براي حفظ منافع مصرف كننده است. البته اين نظر تا حدي صحيح است و استاندارد به نيازهاي فردي و اقتصادي مصرف كنندگان توجه دارد، اما استحكام صنعت و فناوري را نيز در نظر دارد و مي توان گفت كه سود حاصل از رعايت استاندارد براي توليدكنندگان بيش از مصرف كنندگان است، زيرا صرفه جويي هاي حاصل از كاهش انواع قطعات و مواد اوليه غيرضروري و ضايعات، به قدري چشمگير است كه هر گونه سرمايه گذاري در زمينه استاندارد سازي فرآورده ها و خدمات را براي صاحبان صنايع موجه مي سازد، به طوري كه آنان در اندك زمان مي توانند نتايج محسوس آن را به صورت مبالغ ذخيره شده مشاهده كنند.

     

    با اجراي درست قوانين و مقررات استاندارد هزينه هاي انبارداري و ساخت ابزار و ماشين آلات تنزل مي يابد، فرايند توليد منظم مي شود، آرايش عملكرد كارخانه ها به نحو متعادلي تنظيم مي گردد، نگهداري اسناد، نقشه ها و طرح هاي مربوط به توليد محصولات طبق يك نظام دقيق بازيابي سريع، طبقه بندي و بايگاني مي شود، همكاري ميان واحدهاي گوناگون هر سازمان يا كارخانه براي پيشبرد فرايند توليد ميسر مي شود، تفاهم كاركنان در مسائل فني تحقق مي پذيرد و سرانجام با توليد كالاي كيفيت دار و بسته بندي مطلوب، رضايت مصرف كنندگان نيز جلب مي شود و به اين ترتيب استاندارد شالوده استواري را براي پيشرفت و توسعه صنعت و اقتصاد فراهم مي سازد. در جهان صنعتي امروز همه چيز دست تحول است.

     

    در اين عرصه استانداردهاي جديدي كه به "مديريت كيفيت" موسوم است فقط به نتيجه محصول نهايي بسنده نمي كند، بلكه يك خط توليد را از ابتدا تا انتها زير نظر مي گيرد. اين مديريت برنامه ريز و هدفمند زندگي و پويايي را به بخش هاي سازماني هديه مي دهد. سرمايه گذاري در جهت بهبود كيفيت كالاهاي توليدي براي پاسخ گويي به نيازهاي مصرف كنندگان داخلي و راهيابي كالاها به بازارهاي جهاني و كاهش واردات، مهمترين اصل در خط مشي توسعه اقتصادي است هر كشور در حل توسعه كه افزايش و بهبود ظرافت صنعتي را در رأس برنامه هاي خود قرار داده باشد، در مي يابد كه استاندارد كردن شاخص هاي توليد و خدمات و همچنين سنجش و كنترل كيفيت محصولات از جمله نكات اصلي در برنامه هاي توسعه است.

     استاندارد در خدمت امنيت مصرف كنندگان

     استفاده از لوازم خانگي غير استاندارد همه ساله تلفات جاني و خسارات مالي چشمگيري به بار
    مي آورد و سبب بروز مشكلات عديده جانفرسا و ديرپايي مي شود.

     براي مثال مداواي چهره اي كه بر اثر عواملي مانند اتصال سيمهاي برق و انفجار وسايل غيراستاندارد خانگي بشدت آسيب ديده است و به صرف زمان طولاني و هزينه هاي كلان نياز دارد، يا خسارات ناشي از توزيع گسترده يك فرآورده غذايي غير بهداشتي در جامعه فقط با پرداخت بهاي كالاي نامرغوب جبران نمي شود، زيرا آثار زيان بار ناشي از به خطر افتادن سلامت عمومي بسيار فراتر و مهم تر از خسارات مادي ناشي از عرضه اين كالاست.

    حال اگر آثار زيان بار ناشي از استفاده از وسايل و ماشين آلات غيراستاندارد را به كارگاه ها و كارخانه هاي كوچك و بزرگ صنعتي و توليدي تعميم دهيم، عمق اين فاجعه بيشتر نمايان مي شود. به گفته كارشناسان در جهان پرشتاب امروز در قبال متنوع شدن وسايل توليدي و استفاده گسترده از نيروهاي برق، گاز و ديگر مواد انرژي زا، تدابيري اتخاذ شده است كه خطرهاي ناشي از بهره گيري از اين انرژي ها و ابزار به كارگيري آنها به حداقل برسد. اين تدابير در تدوين قوانين و مقررات استاندارد ملي و بين المللي متجلي شده و به صورت امري ضروري براي حفظ سلامت مردم جهان در آمده است.

    تاريخچه:

    سال 1987 :اولين نسخه استاندارد كه واژه نامه شماره 8402 منتشر شد .جالب است كه بدانيد در اين واژه نامه تنها مفاهيمي از قبيل محصول ،كيفيت ،مشتري ،سازمان و... تشريح شده است.
    اصل استاندارد ISO 9000 كه شامل الزامات اجرايي بود در سال 1994 مورد تاييد و تصويب نهايي قرار گرفت و جهت پياده سازي و بكارگيري در اختيار سازمانها قرار داده شد.
    حركت اول:ارتقا استاندارد فوق و ارائه ويرايش هاي جديدتر در سالهاي 2000
    حركت دوم :استاندارد ISO9000 يك استاندارد عمومي است .يعني هر سازماني بدون توجه به محصول و اندازه خود ميتواند از اين استاندارد استفاده كند .حركت دوم اين بود كه اين استاندارد عمومي را براي صنايع خاص (مثلا خودروسازها) تهيه كنند .اين موضوع اولين بار تحت عنوان QS9000 اتفاق افتاد.


    استاندارد خودروسازهاي امريكا:QS9000
    استاندارد خودروسازهاي آلمان :VDA 6.1
    استاندارد خودروسازهاي فرانسه:Sogedoc
    حركت سوم :استاندارد ISO9000 يك استاندارد مديريتي ميباشد .حركت سوم اين بود كه اين استاندارد مديريتي به مباحث به غير از كيفيت نيز توسعه داده شود .ميتوان مثالهاي زير را ارئه كرد:
    استاندارد محيط زيست ISO 14000 :96
    استاندارد سيستم هاي بهداشت حرفه اي و ارزيابي امنيت :OHSAS 18000



    سال 1987 :اولين نسخه استاندارد كه واژه نامه شماره 8402 منتشر شد .جالب است كه بدانيد در اين واژه نامه تنها مفاهيمي از قبيل محصول ،كيفيت ،مشتري ،سازمان و... تشريح شده است.
    اصل استاندارد ISO 9000 كه شامل الزامات اجرايي بود در سال 1994 مورد تاييد و تصويب نهايي قرار گرفت و جهت پياده سازي و بكارگيري در اختيار سازمانها قرار داده شد.
    حركت اول:ارتقا استاندارد فوق و ارائه ويرايش هاي جديدتر در سالهاي 2000
    حركت دوم :استاندارد ISO9000 يك استاندارد عمومي است .يعني هر سازماني بدون توجه به محصول و اندازه خود ميتواند از اين استاندارد استفاده كند .حركت دوم اين بود كه اين استاندارد عمومي را براي صنايع خاص (مثلا خودروسازها) تهيه كنند .اين موضوع اولين بار تحت عنوان QS9000 اتفاق افتاد.

    استاندارد خودروسازهاي امريكا:QS9000
    استاندارد خودروسازهاي آلمان :VDA 6.1
    استاندارد خودروسازهاي فرانسه:Sogedoc
    حركت سوم :استاندارد ISO9000 يك استاندارد مديريتي ميباشد .حركت سوم اين بود كه اين استاندارد مديريتي به مباحث به غير از كيفيت نيز توسعه داده شود .ميتوان مثالهاي زير را ارئه كرد:
    استاندارد محيط زيست ISO 14000 :96
    استاندارد سيستم هاي بهداشت حرفه اي و ارزيابي امنيت :OHSAS 18000

    حال به اجزاي استاندارد ISO9000:2000 ميپردازيم
    استاندارد ISO9000 :2000 خود شامل موارد زير ميباشد:
    ISO 9000 :مباني و واژه نامه استاندارد (جانشين ISO 8402 )
    ISO 9001 :الزامات استاندارد (جانشين ISO 9001-9002-9003 ويرايش سال 1394 )
    ISO 9004 :راهنماي بهبود عملكرد (اين استاندارد نحوه بكارگيري و استفاده از استاندارد را هم بيان ميكند).
    در ادامه به معرفي مستندات سيستم مديريت كيفيت ميپردازيم
    مستندات سيستم مديريت كيفيت را ميتوان به 5 دسته اساسي تقسيم نمود كه در هرم زير مشخص هستند .خوانندگان توجه داشته باشند كه در اين هرم مستندات بالاتر نشاندهنده حجم كمتر و اهميت بيشتر ميباشند .
    1-خط مشي و اهداف كيفيت 2-نظام نامه كيفيت 3-روش هاي اجرايي 4-دستورالعمل ها و ساير مدارك 5-سوابق
    توجه داشته باشيد كه از اين 5 مورد 4 مورد اول نشاندهنده وجود سيستم و مورد آخر نشاندهنده بكارگيري سيستم ميباشد.
    در ادامه هر يك از موارد بالا را مختصرا شرح ميدهيم .
    1- خط مشي كيفيت
    سمت و سوي حركت سازمان را تعريف و مشخص ميسازد.
    اهداف كيفيت:قدم هاي سازمان را در راه تحقق خط مشي كيفيت بيان ميكند.
    2-نظامنامه كيفيت
    شامل دامنه كاربرد سيستم مديريت كيفيت و همچنين يك شرح كلي از كل روش هاي اجرايي مدون سازمان ميباشد.
    3-روش هاي اجرايي
    رويه هايي ميباشند كه در سازمان و بين واحدهاي مختلف سازمان در جريان ميباشند و شرح كلي تمامي فرايندهاي سازمان را بيان ميكنند.
    4- دستورالعملها
    مداركي هستند كه مربوط به يك فعاليت خاص ميباشند و نحوه انجام آن فعاليت را بطور كاملا تشريحي بيان ميكنند .(مثلا دستورالعمل تست دوام يا عملكرد محصول)

    طبق بند 4-2-3 استاندارد كه مربوط به كنترل مدارك سازمان ميباشد بايد اطمينان حاصل شود كه مدارك درست، در دست افراد درست در زمان و مكان درست باشد .
    بند4-2-4 -سوابق كيفيت
    سوابق كيفيت بايد قابل شناسايي، نگهداري، محافظت و بازيابي باشند و زمان نگهداري و نحوه وارهايي آنها مشخص باشد.
    در ادامه الزامات اجرايي استاندارد تشريح شده است.

    بند5-مسئوليت مديريت
    5-1- تعهد مديريت
    مديريت ارشد سازمان بايد شواهد عيني از تعهدات خويش را در رابطه با توسعه و اجراي سيستم مديريت كيفيت مطابق آنچه در خط مشي كيفيت سازمان بيان شده ، فراهم نمايد.
    بايد متذكر شويم كه مهمترين شرط جهت استقرار مناسب و كارامد استاندارد حمايت و تعهد مديريت ارشد سازمان ميباشد .
    5-2-مشتري محوري
    مديريت ارشد سازمان بايد از نيازمنديهاي مشتري مشخص شده و برآورده ميشود ، اطمينان حاصل نمايد .
    5-3- خط مشي كيفيت
    مديريت ارشد سازمان بايد خط مشي كيفيت را مناسب با مقاصد سازمان و منطبق بر الزامات استاندارد تعيين و در مقاطع لازم بازنگري نمايد.
    5-4-طرح ريزي سيستم مديريت كيفيت
    مديريت ارشد بايد اطمينان نمايد كه اهداف كيفيت كه قابل اندازه گيري هستند ، در كليه سطوح سازمان مشخص شده اند و همچنين سيستم مديريت كيفيت براي برآورده ساختن نيازمنديها و اهداف كيفيت برقرار شده است.
    5-5- مسئوليت،اختيارو ارتباطات
    5-5-1-مديريت ارشد بايد مطمئن شود كه مسئوليت و اختيار كليه افراد در سازمان معين شده و به آنها اعلام شده است.
    5-5-2-مديريت ارشد سازمان يكي از مديران خود را براي اطمينان از اينكه سيتم مديريت كيفيت معين شده ، برقرار ميباشد و نگهداري ميگردد معرفي مينمايد.
    5-5-3-مديريت ارشد سازمان بايد اطمينان يابد كه ارتباطات مناسب در درون سازمان ايجاد شده است .
    5-6-بازنگري مديريت
    مديريت ارشد سازمان بايد براي اطمينان از اثر بخشي، كفايت و تناسب سيستم مديريت كيفيت در فواصل زماني برنامه ريزي شده، سيستم را مورد بازنگري قرار ميدهد.
    بند6-مديريت منابع
    6-1-تهيه منابع
    سازمان بايد كليه منابع مورد نياز را براي استقرار و نگهداري سيستم مديريت كيفيت فراهم نمايد.
    6-2-منابع انساني
    كليه كاركناني كه فعاليتهاي موثر بر كيفيت دارند ، بايد از نظر تحصيلات، آموزش، مهارت و تجربه داراي شايستگيهاي لازم باشند .
    6-3-زير ساخت و6-4-محيط كار
    مديريت ارشد سازمان ميبايست ساختمان، فضاي كار، تسهيلات مرتبط، تجهيزات فرايند، خدمات پشتيباني و به طور كل محيط كار مناسب را براي دستيابي به انطباق با نيازمنديهاي محصول تعيين و فراهم نمايد.
    بند7-تحقق محصول
    7-1- طرح ريزي تحقق محصول
    سازمان بايد فرايند هاي مورد نياز تحقق محصول را طرح ريزي و توسعه دهد بطوريكه با الزامات ساير فرايندهاي سيستم مديريت كيفيت سازگار باشد.
    7-2-فرايندهاي مرتبط با مشتري
    7-2-1-نيازمنديهاي مرتبط با محصول
    سازمان بايد الزامات و نيازمنديهاي مرتبط با محصول را شناسايي كند.
    7-2-2-بازنگري نيازمنديها
    سازمان بايد الزامات بيان شده مشتري را بطور كامل مشخص نمايد و از توانايي سازمان براي برآورده كردن اين نيازمنديها اطمينان حاصل نمايد.
    7-2-3-ارتباطات با مشتري
    سازمان بايد تمهيدات لازم را براي ايجاد ارتباط با مشتري بينديشد و به كار ببندد.
    ارتباطات با مشتري شامل رسيدگي به تقاضاها، قراردادها، سفارشات و همچنين بازخورها و شكايات مشتريان ميباشد.
    7-3-طراحي و توسعه
    سازمان بايد روشهاي اجرايي مدوني براي كنترل و تصديق طراحي محصول ايجاد نموده و برقرار نگهدارد تا از برآورده شدن نيازمنديهاي معين شده اطمينان يابد.
    7-3-1-طرح ريزي براي طراحي و توسعه
    سازمان بايد براي هريك از فعاليتهاي مرتبط با طراحي و توسعه ، طرح هاي لازم را تهيه نمايد .اين طرحها بايد يا فعاليتها را تشريح كند و يا به مرجع مربوطه ارجاع دهد .فعاليتهاي مرتبط به طراحي و توسعه بايد به افراد واجد شرايط و مجهز به منابع كافي واگذار شود.طرح ها بايد همگام با مراحل تكميل طراحي به روز شوند.
    7-3-2-وجوه اشتراك سازماني و فني
    سازمان بايد در طراحي و توسعه محصول از تيم هاي چند تخصصي استفاده كند و اطلاعات لازم را مدون نمايد تا به طور منظم بازنگري شوند.
    7-3-3-ورودي طراحي
    سازمان بايد نيازمنديهاي ورودي طراحي محصول را كه شامل نيازمنديهاي قانوني و مقرراتي ميباشند مشخص و مكتوب نمايد و چگونگي انتخاب آنها از نظر كفايت بررسي شود .نيازمنديهاي ناقص، مبهم يا متضاد بايد با افرادي كه مسئول اعمال اين نيازمنديها هستند حل و فصل شوند .به نتايج حاصل از هرگونه فعاليت بازنگري قرارداد در ورودي طراحي توجه شود.
    7-3-4-خروجي طراحي
    خروجي طراحي بايد به گونه اي مدون و بيان شده باشد كه بتوان آنهارا بر طبق نيازمنديهاي ورودي طراحي ،تصديق و صحه گذاري كرد.خروجي طراحي بايد
    الف-نيازمنديهاي ورودي طراحي را برآورده كند.
    ب-شامل معيارهاي پذيرش باشد يا به آنها ارجاع دهد.
    پ-آن دسته از ويزگيهاي طراحي كه براي عملكرد ايمن و درست محصول حياتي هستند مانند نيازمنديهاي بهره برداري ، انبارش ، جابجايي، نگهداري و تعمير و ... پس از مصرف را مشخص نمايد .مدارك مربوط به خروجي طراحي بايد قبل از توزيع بررسي شود.
    7-3-5-بررسي طراحي
    در مراحل مناسبي از طراحي، بررسيهاي رسمي و مدون در مورد نتايج طراحي ، طرح ريزي و اجرا ميشود .شركت كنندگان در هر بررسي طراحي بايد شامل نمايندگان تمامي بخش هاي مرتبط با همان مرحله طراحي و همچنين شامل ساير كاركنان متخصص برحسب نياز باشد .در ضمن سوابق اين بررسي ها بايد نگهداري شود.
    7-3-6- تصديق طراحي
    در مراحل مناسبي از طراحي براي حصول اطمينان از اين كه خروجيها از مرحله طراحي نيازمنديهاي وروديهاي طراحي را برآورده ميسازند تصديق طراحي بايد انجام گيرد .علاوه بر اين تصديق طراحي ممكن است شامل فعاليت هاي زير باشد
    -انجام محاسبات به روش هاي ديگر
    -مقايسه طراحي جديد با طراحي هاي مشابه تاييد شده در صورت قابل دسترس بودن آنها
    -انجام آزمون ها و اثبات عملي
    7-3-7-صحه گذاري طراحي
    صحه گذاري طراحي بايد به منظور حصول اطمينان از مطابقت محصول با نيازمنديهاي مشتري انجام گيرد.
    بايد توجه شود كه
    1-صحه گذاري طراحي پس از تصديق طراحي انجام ميگيرد.
    2-صحه گذاري معمولا در شرايط عملياتي تعيين شده انجام ميگيرد.
    3-صحه گذاري معمولا در مورد محصول نهايي انجام ميشود اما ممكن است در مراحل قبل از تكميل محصول نيز ضروري باشد.
    4-اگر موارد استفاده مورد نظر مختلفي وجودداشته باشد ، ميتوان صحه گذاري هاي چندگانه اي انجام داد.
    7-3-8-تغييرات طراحي
    تمامي تغييرات و اصلاحات در طراحي ميبايست پيش از اجرا توسط افراد مجاز ، مشخص ،مدون ، بازنگري و تصويب شود.
    در ضمن تمامي تغييرات طراحي بايد پيش از شروع توليد به تاييد كتبي مشتري برسد ، مگر اينكه مشتري از اين كار چشم پوشي كند.
    7-4-فرايند خريد
    7-4-1-سازمان بايد اطمينان يابد كه محصولات خريداري شده با نيازمنديهاي خريد انطباق دارد.
    سازمان بايد تامين كنندگان خود را بر اساس توانمندي آنان در عرضه محصول موردنظر سازمان ، ارزيابي و انتخاب كند.
    7-4-2-و7-4-3- سازمان بايد اطلاعات خريد محصولاتي كه قرار است خريداري شوند بخوبي تشريح نمايد و محصولات را مطابق اين اطلاعات كنترل نمايد.
    7-5-توليد و ارائه خدمات
    7-5-1-و7-5-2-
    سازمان بايد موارد ذيل را جهت توليد و ارائه خدمات در شرايط كنترل شده فراهم نمايد :
    -در دسترس بودن اطلاعات محصول توليدي
    -در دسترس بودن دستورالعملهاي مورد نياز
    -استفاده از تجهيزات مناسب
    -در دسترس بودن ابزارهاي پايش و اندازه گيري
    7-5-3-شناسايي و قابليت رديابي
    سازمان بايد جهت مراقبت ار دارايي هاي مشتري كه در اختيار اوست ، اقدامات لازم را بعمل آورد.
    7-5-4-دارايي مشتري
    سازمان بايد محصول را ازابتداي توليد تا رسيدن بدست مشتري نگهداري نمايد .نگهداري شامل شناسايي ، حمل ،بسته بندي ، انبارش و محافظت ميشود.
    7-6-كنترل تجهيزات پايش و اندازه گيري(كاليبراسيون)
    سازمان بايد از صحت و دقت عملكرد تجهيزات كنترلي خود اطمينان حاصل نمايد.
    بند8-اندازه گيري ،تحليل و بهبود
    8-1-سازمان بايد فرايندهاي پايش ، اندازه گيري تحليل و بهبود مورد نياز براي:
    -اثبات انطباق محصول
    -بهبود مستمر اثر بخشي سيستم مديريت را برقرار و اجرا نمايد.
    8-2-اندازه گيري ها شامل موارد ذيل ميباشد:
    8-2-1-رضايت مشتري
    8-2-2-مميزي داخلي جهت اطمينان از اثر بخشي سيستم مديريت كيفيت
    8-2-3-پايش و اندازه گيري فرايندهاي سيستم مديريت كيفيت
    8-2-4-پايش واندازه گير ي محصول
    8-3-كنترل محصول نامنطبق
    سازمان بايد اطمينان حاصل نمايد كه محصولي كه با نيازمنديهاي تعيين شده تطابق ندارد ،شناسايي شده و به منظور جلوگيري از استفاده تحت كنترل قرار دارد.
    8-4-تجزيه و تحليل داده ها
    سازمان بايد داده هاي مناسب را تعيين ، جمع آوري و تجزيه و تحليل نمايد تا تناسب و اثر بخشي سيستم مديريت كيفيت را اثبات و امكان بهبود مستمر سيستم را بررسي نمايد.
    8-5-بهبود
    8-5-1-بهبود مستمر
    سازمان بايد بطور مستمر اثر بخشي سيستم مديريت كيفيت را با درنظر گرفتن خط مشي كيفيت ، اهداف كيفيت، نتايج مميزيها، تجزيه و تحليل داده ها و اقدامات اصلاحي و پيشگيرانه و بازنگري مديريت بهبود بخشد .
    8-5-2-اقدام اصلاحي
    سازمان بايد اقدامات لازم را جهت عدم انطباقهاي بالفعل و جلوگيري از بروز مجدد آنها بعمل آورد.
    8-5-3-اقدام پيشگيرانه
    سازمان بايد اقدامات لازم را براي حذف علل عدم انطباقهاي بالقوه به منظور جلوگيري از بروز آنها ، تعيين و بعمل آورد.


     
    مركز تحقيقات و فناوري اتوماسيون صنعتي ايران

    سایت autoir با هدف ارائه مطالبی پیرامون اتوماسیون صنعتی به زبان فارسی منتشر شد.

    1 - اتوماسیون صنعتی
    2 - پردازش تصویر وسیگنال
    3 - طراحی صفحات وب
    4 - نرم افزارها تخصصی
    5 - روباتیک
    6 - Web Base Automation

    ادامه...

     

     

    منوي اصلي
  • صفحه اصلي

  • فهرست مقالات

  • مطالب جديد

  • خبرنامه

  • نقشه سايت

  • طراحي وب

  • نسخه جديد سايت

  • جستجو

  • نسخه جديد سايت

  • پرسش و پاسخ

  •  

    مطالب جديد
     

         
    Designed by Ahmad Zeini Copyright © 2003 - 2012 by AutoIR iranresearch , All rights reserved. www.iranresearch.com www.iranresearch.ir www.autoir.ir Designed by Ahmad Zeini
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت autoir.ir می باشد
    !تبادل لینک رایگان

    !امتیاز بدهید
    .ما را در گوگل محبوب کنید