صفحه اصلي | فهرست مقالات | مطالب جديد | خبرنامه | نقشه سايت | طراحي وب | جستجو | نسخه جديد سايت

صفحه اصلي | فهرست مقالات | مطالب جديد

 
بخش ویژه

هک رشد

تکنیک های توسعه و رشد سریع کسب و کار و استارتاپ ها



کفش پاشنه بلند ارزان

کفش پاشنه بلند ارزان ، خرید کفش پاشنه بلند ارزان ، خرید اینترنتی کفش پاشنه بلند ارزان ، فروشگاه کفش پاشنه بلند ارزان، فروشگاه اینترنتی کفش پاشنه بلند ارزان،

مدانیسا

لباس شب مدانيسا ، مانتو مدنيسا ، تونيك مدانيسا ، لباس سايز بزرگ مدانيسا ، مودانيسا ، لباس زنانه مدانيسا ، برند مدانيسا

دسته ها

  • هک رشد هکر رشد استارتاپ
  • ایمنی صنعتی
  • شش سیگما
  • شبکه های هوشمند توزیع برق
  • فیزیک
  • انرژی های تجدیدپذیر (نو )
  • نرم افزار مطلب Matlab
  • مهندسی کامپیوتر
  • متفرقه
  • ماشین - اخبار
  • طراحی سایت و سئو
  • ماشین - معرفی شرکتها
  • ماشین - معرفی ماشين سازان
  • ماشین - معرفی ماشين آْلات
  • برق-دانش آموزان
  • برق-مهندسی پزشکی
  • برق-فناوری اطلاعات
  • برق-مخابرات
  • برق-کنترل
  • برق-قدرت
  • برق-اتوماسیون
  • برق-الکترونیک
  • برق-عمومی
  • برق - هوش مصنوعی
  • ارتباط با صنعت2
  • سايت هاي مرتبط
  • احمد زيني هكر رشد
  • هك رشد
  • فيلدباس و اتوماسيون
  • شبكه فيزيك هوپا
  • كارگاه هواشناسي
  • مهندسي برق
  • مجله در مورد سنسورها
  • www.control.com
  • temperatures.com
  • مجله سلامت و زيبايي

  • دربارة تكنولوژي‌هاي باند وسيع – broadband

    دربارة تكنولوژي‌هاي باند وسيع – broadband

    ظهور اینترنت انواع جدیدی از سرویس‌ها و کاربردها را- از جمله "وب‌سواری" ، "تبادل بلادرنگ پیام" ، "به‌اشتراک‌گذاری فایل" ،"تجارت الکترونیکی" و "پست الکترونیکی" - به ‌وجود‌ آورده است. فناوری‌های باند وسیع ضمن ایجاد کاربردهای جدید، سرعت بهره‌گیری از این کاربردها را بیشتر می‌کنند


    دربارة تكنولوژي‌هاي باند وسيع – 4 ( پول و پارو )

    ظهور اينترنت انواع جديدي از سرويس‌ها و كاربردها را- از جمله "وب‌سواري" ، "تبادل بلادرنگ پيام" ، "به‌اشتراك‌گذاري فايل"  ،  "تجارت الكترونيكي" و "پست الكترونيكي" - به ‌وجود‌ آورده است. فناوري‌هاي باند وسيع ضمن ايجاد كاربردهاي جديد، سرعت بهره‌گيري از اين كاربردها را بيشتر مي‌كنند؛ از سوي ديگر، اين فناوري‌ها بر سرعت گسترش كاربردها از رايانه‌ها به ساير تجهيزات (به‌عنوان مثال تجهيزات الكترونيك مصرفي، گوشي‌هاي موبايل و تلويزيون‌ها) مي‌افزايند. اين فناوري در حالي ظهور مي‌كند كه بسياري از پتانسيل‌هاي اينترنت هنوز كاملاً برملا نشده است و اين پديده در حال همگرايي با تمامي اركان زندگي روزمره است.


    در اين بخش برخي كاربردهاي عمده‌اي را كه فناوري باند وسيع ايجاد و يا به‌كارگيري آن را تشديد كرده است، بررسي خواهيم كرد. در بحث كاربري‌هاي باند وسيع ايجاد ارزش افزوده براي همگاني‌شدن سرويس‌هاي جديد بسيار مهم است. در ضمن ابزار دسترسي كاربر به سرويس‌ها بايد امكانات لازم را براي مديريت كامل سرويس‌هاي مورد استفاده به وي بدهد؛ به عبارت ديگر ابزارهاي دسترسي بايد مطابق‌ با نيازهاي كاربر و شامل انواع مختلف سرويس باشند.

    در ادامه معرفي فناوري‌ها و كاربردهاي باند وسيع، در اين شماره به معرفي "سرويس‌هاي چند‌رسانه‌اي باند وسيع" مي‌پردازيم. شايد شنيدن واژه "چند‌رسانه‌اي" در ابتداي امر، ياد‌آور فيلم، موسيقي، بازي و... باشد؛ اما كاربردهاي چندرسانه‌اي محدود به اين موارد نيست. در اين مقاله با هدف آشنايي خوانندگان با جديدترين پيشرفت‌هاي اين حوزه، به معرفي تعدادي از سرويس‌هاي چند‌رسانه‌اي مبتني بر فناوري باند وسيع مي‌پردازيم.

    سرويس‌هاي چندرسانه‌اي باندوسيع
    سرويس‌هاي چندرسانه‌اي باند وسيع به سرويس‌هايي گفته مي‌شود كه بر اساس تقاضاي كاربراني چون خانوارها، بنگاه‌ها و كاربران تلفن همراه، توليد و تحويل آنها مي‌شوند. اين سرويس‌ها شامل سرگرمي (فيلم‌ها، بازي‌هاي تعاملي و پخش تلويزيوني)، آموزش الكترونيكي و خودآموزي آن‌لاين است. اين سرويس‌ها اصطلاحاً استريم ناميده مي‌شوند. دليل اين نامگذاري تحويل محتواي اين سرويس‌ها به‌صورت يك جريان پيوستة بلادرنگ از اطلاعات ديجيتالي به كاربر است.

    مزيت اصلي اين سرويس‌ها اين است كه به كاربر امكان مي‌دهند كه آنچه را كه مي‌شنود و مي‌بيند كنترل كند؛ در اين حالت كاربر چون ديگر مجبور نيست كه برنامة خود را بر اساس برنامه‌هاي از پيش تعيين‌شدة سرويس‌هاي پخش تلويزيوني هماهنگ كند، طبيعتاً آزادي عمل بيشتري براي تنظيم برنامه‌هاي سرگرمي خود خواهد داشت.
    اين سرويس‌ها به دليل اينكه مبتني بر تقاضاي كاربران مختلف هستند، اصطلاحاً "رسانة مبتني بر تقاضا" ناميده مي‌شوند. اين مفهوم گسترة وسيعي از كاربردها از جمله فيلم، موسيقي، بازي‌هاي تعاملي، دروس دانشگاهي، تماس تلفني - ويدئويي و وضعيت سبد سهام را در برمي‌گيرد.

    اين سرويس‌ها منابع درآمد جديدي براي اپراتورها، فراهم‌آورندگان خدمات و صنعت رسانه ايجاد مي‌كنند. اين مزيت از طريق ايجاد نوع جديدي از تعامل دوطرفه بين خدمات‌دهنده و مشتري به‌وجود مي‌آيد. به‌عنوان مثال، خدمات‌دهندگان مي‌توانند مذاق كاربران را رديابي و ثبت‌ كنند و بر اساس اين اطلاعات پيام‌هاي بازرگاني دلخواه كاربر را براي وي نمايش دهند. البته براي همگاني‌شدن اين سرويس‌ها بايد محتوايي غني، براي طيف گستردة سلايق كاربران، در دسترس باشد.

    رشد بازار اين خدمات عمدتاً به سه عامل وابسته است: اول اينكه فراهم‌آورندگان محتوا كه بايد محتوايي متنوع توليد كنند؛ دوم فناوري‌هاي جديد باند وسيع كه بايد دسترسي به باندوسيع را با هزينة كمتري ممكن سازند و سوم آگاهي عمومي. چالش اصلي توسعة اين سرويس‌ها، همانند تمامي سرويس‌هاي باند وسيع اين است كه تا از آنها استفاده نشود مزيت‌شان براي كاربر آشكار نخواهد شد.

    انقلابي كه در كانال‌هاي تلويزيوني در دهه‌هاي 1980 و 1990 در ايالات متحده به وقوع پيوست مزاياي زيادي براي مصرف‌كنندگان به‌همراه داشت. خانوارها ديگر مجبور نبودند كه فقط از چند كانال تلويزيوني خاص استفاده كنند، بلكه مي‌توانستند از بين صدها كانال كه برنامه‌هاي سرگرمي، بازي، فيلم و هزاران برنامة متنوع ديگر را پخش مي‌كردند، برنامه مورد نظر خود را انتخاب كنند. امروزه خانوارها با دسترسي باندوسيع مي‌توانند تمامي كانال‌هاي مورد علاقة خود را به صورت آن‌لاين مشاهده كنند و اطلاعات و برنامه‌هاي مورد نياز خود را با سرعت بالا دانلود كنند. موجي كه استفاده از اين كاربردها به وجود مي‌آورد، تقريباً معادل همان موجي است كه ظهور تلويزيون كابلي در ايالات متحده به وجود آورد.

    در يك محاسبة نوعي در ايالات متحده، اين مسأله ارزش‌افزوده‌اي در حدود 77 تا 142ميليارد دلار در سال براي آن كشور به همراه خواهد داشت.



    DMB

    DMB يك سرويس پخش چندرسانه‌اي تعاملي سيار است كه سرويس‌هاي باكيفيت صوت و داده را روي يك ابزار دستي يا از طريق وسيلة نقليه در اختيار كاربر قرار مي‌دهد. اين سرويس نوع توسعه‌يافتة سرويس پخش صوتي ديجيتال (DAB) است. به‌وسيلة اين سرويس مي‌توان از طريق يك صفحة نمايش حداكثر 7 اينچي به سرويس‌هاي داده و صوت با كيفيت CD‌ و نيز پخش HD سيار در سرعت حركت حدود 200 كيلومتر بر ساعت دسترسي پيدا كرد. از لحاظ روش ارائه دو نوع "DMB زميني" و "DMB ماهواره‌اي" وجود دارد.

    باند فركانسي مورد استفاده در T-DMB‌ (DMB زميني) در حدود 200 مگاهرتز و براي S-DMB (DMB ماهواره‌اي) در حوالي 6/2 گيگاهرتز قرار دارد. هرچند كه قيمت گوشي‌هاي اين نسخه در مقايسه با گوشي‌هاي T-DMB بيشتر است، كرة‌جنوبي و ژاپن به عنوان اولين كشورهاي بهره‌گيرنده از اين سرويس بيشتر بر روي S-DMB تمركز دارند. نياز به نصب تجهيزاتي براي ايجاد پوشش درون ساختمان‌ها مشكل ديگر در كاربري S-DMB است. از لحاظ نوع سرويس اين دو نسخه هيچ تفاوتي با هم ندارند، ولي قرار گرفتن باند فركانسي تلويزيون‌هاي ديجيتال در محدودة قابل ارائه توسط S-DMB موجب استفادة بيشتر از آن شده است.

    نهادهاي استانداردسازي جهاني همچون ITU و ETSI‌ در حال كار بر روي نسخه‌هاي جديد استانداردهاي جهاني براي اين سرويس هستند. نسخه‌هايي نيز براي ارائة سرويس در اين حوزه توسعه يافته و در دسترس عموم قرار گرفته‌اند. صنعت DMB‌ كرة‌جنوبي قصد دارد استانداردي را كه خود در كشور كرة‌جنوبي توسعه داده است، در بدنة استاندارسازي نهادهاي استانداردسازي چندمليتي همچون ITU‌ و ETSI‌ وارد كند و براي اين سرويس در بازارهاي خارج از كرةجنوبي مشتري بيابد. در حال حاضر استانداردهايي چون eureka-147 براي T-DMB‌ و ITU-R-BO يا همان استاندارد E -system براي S-DMB متداول‌اند. سيستم‌هاي T-DMB اساساً مبتني بر DAB و سيستم‌هاي S-DMB شبيه CDMA هستند.

    زادگاه اين سرويس همانند بسياري از سرويس‌هاي باندوسيع كشور كرةجنوبي است. در واقع اين كشور يك بستر آزمون براي سرويس DMB‌ است. ارائة اين سرويس در شهر سئول طبق برنامه‌ريزي‌ها تا نيمة سال 2005 به پايان رسيده است [1]. پوشش تمام كشور نيز بعد از تغييراتي در تخصيص طيف فركانس ملي از سال 2006 آغاز خواهد شد. در حال حاضر اين كشور سه باند را در باند VHF براي ارائة اين سرويس در نظر گرفته است. پيش‌بيني مي‌شود كه ارائة اين سرويس در كرةجنوبي، تا سال 2010 سودي بالغ بر 4/11تريليون وون در زمينة توليد، و 7/3تريليون وون در زمينة تجهيزات و سرويس‌هاي ارزش‌افزوده براي اين كشور ايجاد كند. ارائة اين سرويس سيار رشد پخش ديجيتال را نيز تسريع خواهد بخشيد و موج جديدي در بازار محتوا به وجود خواهد آورد.

    اين سرويس يك رقيب جدي براي سرويس VOD سيار محسوب مي‌شود. از آنجا كه VOD‌ بر روي شبكه‌هاي مبتني بر CDMA ارائه مي‌شود، به راحتي مقياس‌پذير نيست و با افزايش تعداد كاربران كيفيت آن كاهش مي‌يابد. در صورتي‌كه DMB‌ با اين مشكل مواجه نيست و در تعداد كاربران محدوديتي ندارد؛ چراكه واقعاً يك سيستم پخش تلويزيوني است.



    WiBro
    سرويس WiBro‌ يك سرويس اينترنت بدون سيم در فركانس 3/2 گيگاهرتز، با داشتن امكان جابه‌جايي است كه دسترسي به پهناي باندوسيع (حداكثر 30 مگابيت‌برثانيه) را در هر جا و مكاني، چه متحرك و چه ثابت، در اختيار كاربر قرار مي‌دهد. اشباع بازار تلفن ثابت، تلفن همراه و اينترنت باند وسيع ثابت، نياز به يك نيروي پيشران بازار و نيز خلق بازارهاي جديد را بيش از پيش مطرح مي‌كند. سرويس WiBro‌ پاسخي به اين نياز است. اين سرويس كه از طريق آن مي‌توان با قيمت معقول و بدون‌سيم به اينترنت پرسرعت متصل شد، هم راحتي كاربر را به دنبال دارد و هم سرويس‌ها و كاربردهاي جديدي را به دنبال خواهد آورد.

    از يك ديدگاه مي‌توان WiBro‌ را در حوزة فناوري‌هاي ارائة باندوسيع قرار داد. در اين حالت مي‌توان آن را قابل مقايسه با فناوري‌هاي WiMax (مبتني بر IEEE 802.16 d) و WLAN (مبتني بر IEEE 802.16 a) دانست. در حالي‌كه WLAN براي محدودة درون ساختمان و WiMax براي محدودة بيرون ساختمان بهينه شده‌اند، WiBro‌ هم براي درون و هم براي بيرون ساختمان بهينه شده است. در ضمن WiBro، براي كاربران متحرك (حداكثر تا سرعت 60 كيلومتر در ساعت) نيز عمل مي‌كند، در حالي‌كه اين ويژگي‌ در WiMax و WiFi‌ وجود ندارد.

    اين سرويس به‌زباني ديگر، نسخه‌اي از استاندارد IEEE 802.16 e‌ است، كه زادگاه آن كشور كرةجنوبي است. در حال حاضر اپراتورهاي اين سرويس در كشور كرةجنوبي انتخاب شده‌اند و ارائة تجاري اين سرويس از سال 2006 آغاز خواهد شد [1]. انتظار مي‌رود كه ارائة اين سرويس‌ها بتواند تا سال 2010 سودي بالغ بر 9/12تريليون وون در زمينة توليد و 8/9تريليون وون در زمينة تجهيزات و سرويس‌هاي ارزش‌افزوده براي كشور كرة‌جنوبي ايجاد كند. تعداد مشتركين اين سرويس در كشور كرة‌جنوبي تا انتهاي سال 2010 بالغ بر 10ميليون نفر پيش‌بيني مي‌شود. در جدول2 مشخصات فني WiBro ارائه شده است.

    DsHN
    سرويس‌هاي خانة ديجيتالي كه به مجموعه‌اي از سرويس‌ها از جمله كنترل وسايل الكترونيك مصرفي، تلويزيون ديجيتال تعاملي، آموزش الكترونيكي و مراقبت‌هاي بهداشتي اطلاق مي‌شود، در آينده‌اي نزديك ارائه خواهند شد. به كمك اين سرويس‌ها مي‌توان از هر نقطه‌اي در خانه به اينترنت و سرويس‌هاي صوتي و تصويري دسترسي پيدا كرد و نيز وسايل الكترونيكي درون خانه را از بيرون خانه كنترل و يا با كمك يك web camera وضعيت درون خانه را پايش كرد.

    نرخ‌هاي دادة مورد نياز براي ارائة سرويس‌هاي خانة ديجيتالي در گسترة وسيعي قرار مي‌گيرند. به عنوان مثال اتوماسيون خانه و سيستم‌هاي امنيتي به پهناي باند حداكثر تا 500 كيلوبيت‌برثانيه؛ اينترنت پرسرعت، خطوط تلفني چندخطه و تماس تلفني ويدئويي به پهناي باندي در حد 500 كيلوبيت تا 5 مگابيت‌برثانيه؛ و سرويس‌هاي پخش تلويزيوني استاندارد و كيفيت بالا عمدتاً به پهناي باندي بيش از 5 مگابيت‌برثانيه؛ و براي بهبود امكان ارائة سرويس‌هاي ويدئويي روش‌هاي كدينگ متفاوتي تابه‌حال ارائه شده است. در اين روش‌ها كه به ترتيب با كيفيت عبارتند از MPEG-1، MPEG-2 و H.26L، روش دوم در حدود 40-30درصد نسبت به روش اول، و روش سوم در حدود 2 برابر نسبت به روش دوم دارند.

    در بحث خانة ديجيتال نكات ظريف بسياري مطرح هستند. از جمله اينكه در يك خانة آپارتماني ديجيتال بسياري از وسايل از نوع يكسان بايد بتوانند به صورت همزمان فعاليت كنند؛ لايه‌هاي فيزيكي زيادي از سيمي و بدون سيم بايد بتوانند باهم تعامل داشته باشند؛ و انواع مختلف محتوا بايد حتي تا موقعي كه مصرف مي‌شوند نيز در مقابل كپي محافظت شده باشند، يك خانة ديجيتال يك "محيط دسترسي اشتراكي" است و بايد "حريم شخصي" افراد در آن به طور كامل رعايت شود؛ در ضمن بايد هزينة دسترسي به سرويس‌هاي خانة ديجيتال به اندازه‌اي معقول باشد كه امكان دسترسي عموم فراهم باشد.

    اين سرويس به دليل ارتباطش با بخش‌هاي مختلف اقتصادي از جمله مخابرات، ساختمان، پخش تلويزيوني و صنعت الكترونيك اثرات قابل توجهي بر اقتصاد ملي خواهد داشت.

    همانند بسياري از سرويس‌هاي مخابراتي اين سرويس براي اولين بار جزء برنامه‌هاي دولت كرة‌جنوبي قرار گرفت [1]. اين كشور تا انتهاي سال 2005 حدود 2 ميليون خانه و تا انتهاي سال 2007 حدود 10 ميليون خانه (60درصد كل خانوارهاي كشور كرةجنوبي) را به سرويس‌هاي خانة ديجيتال مجهز خواهد كرد. دولت كرة‌جنوبي، براي تشويق صنعت، وام‌هاي كم‌بهره در اختيار آنان قرار خواهد داد. انتظار مي‌رود كه ارائة اين سرويس‌ها تا سال 2010 سودي بالغ بر 110تريليون وون در بخش توليد و 73تريليون وون در بخش تجهيزات و سرويس‌هاي ارزش افزوده براي كشور كرةجنوبي به ارمغان آورد.


    تله‌ماتيك
    تله‌ماتيك يك سرويس چندرسانه‌اي است كه مجموعة سرويس‌هاي سرگرمي،‌ اطلاعات ترافيك، اطلاعات شهري، اطلاعات مراكز اضطراري و ساير سرويس‌هاي مرتبط را درون وسايل نقليه در اختيار كاربران قرار مي‌دهد. اين اطلاعات بر اساس موقعيتي كه وسيلة نقليه در آن قرار دارد، به‌روز مي‌شوند. سرويس‌هاي تله‌ماتيك كه براي حوزه‌هاي مخابرات و خودرو يك سرويس ارزش‌افزوده محسوب مي‌شوند، اينترنت را به كمك شبكه‌هاي سيمي، بدون‌سيم و پخش تلويزيوني وارد وسايل نقليه مي‌كند.

    اين سرويس نيز براي اولين بار در كشور كرة‌جنوبي ارائه شده است. پيش‌بيني مي‌شود كه اين فناوري تا انتهاي سال 2005 حدود 750هزار مشترك و تا انتهاي سال 2007 حدود 4ميليون مشترك جذب كند [1]. البته هنوز كارهايي براي سيستماتيك‌كردن فرايند انتقال اطلاعات ترافيك، نقشة راه‌ها و توريسم و نيز نظام تعرفه‌گذاري اين فعاليت‌ها بايد انجام شود. براي جلب توجه عمومي به اين سرويس‌ها پروژه‌هايي به صورت آزمايشي در جاهاي مختلف راه‌اندازي شده است. انتظار مي‌رود كه ارائة اين سرويس‌ تا سال 2010 سودي بالغ بر 9/5تريليون وون در بخش خدمات و 9/16تريليون وون در بخش تجهيزات براي كشور كرةجنوبي به بار آورد. اميد است كه با ارائة اين سرويس هزينه‌هاي اقتصادي و اجتماعي و ترافيك‌هاي غيرضروري شهري به شكل قابل‌ توجهي كاهش يابد.

    1-1- RFID

    RFID‌ يك فناوري سنسوري است كه با استفاده از برچسبي بر روي محصولات اطلاعات روي آنها و نيز اطلاعات محيطي (درجة حرارت، ميزان رطوبت و يا اطلاعات بهداشتي در مورد فاسد يا سالم‌بودن مواد غذايي) را تشخيص مي‌دهد. اين فناوري در حال حاضر بسيار شبيه به فناوري باركُد است. ولي در آينده موارد استفادة آن و نيز اطلاعات فراهم‌شده توسط آن به‌طور كامل متحول خواهند شد.

    باركُدها توسط يك ليزر به‌صورت نوري اسكن مي‌شوند. در باركُد از كُدهاي عددي و حرفي براي شناسايي محصول استفاده مي‌شود.

    در RFID شناسه‌ها تا حدودي شبيه باركُد هستند، ولي عمل خواندن با استفاده از امواج راديويي صورت مي‌گيرد. از سوي ديگر، ديگر نيازي نيست كه عمل خواندن در امتداد خط ديد صورت گيرد، بلكه در هر نقطه‌اي در فاصلة حدوداً 100 متري اين كار امكان‌پذير است. اطلاعاتي كه در باركُد قابل انتقال هستند، مي‌توانند تا حداكثر 30 بايت افزايش يابند، در حالي‌كه اين رقم براي RFID‌ تا حدود 125 كيلوبايت يا 1 مگابيت قابل افزايش است. در ضمن شناسه‌ها بايد علاوه‌بر داشتن قابليت خواندن، به دفعات نيز قابل نوشتن باشند. ساده‌ترين كاربرد اين فناوري در فروشگاه‌هاي خرده‌فروشي است. در اين فروشگاه‌ها براي هر محصول تنها يك بيت استفاده مي‌شود و در درب خروجي وضعيت اين بيت از لحاظ مجاز بودن محصول براي خروج از فروشگاه چك مي‌شود.

    انتظار مي‌رود كه از اين تكنولوژي به صورت وسيعي زندگي روزمرة ما (در زمينه‌هايي چون شبكه‌سازي خانه‌ها، بنادر، پايانه‌هاي اخذ عوارض، كارت‌هاي هوشمند، كاربردهاي امنيتي و توزيع كالاها)‌ استفاده شود.

    بازة فركانسي مورد استفاده در اين فناوري بسته به جدول تخصيص فركانس هر كشور دارد. طبعاً سيگنال‌هاي با فركانس پايين فاصلة بيشتري را پوشش مي‌دهند و به راحتي در اشياء نفوذ مي‌كنند. مشكل عمده در فركانس‌هاي پايين، پايين‌بودن نرخ بيت قابل استفاده است. در فركانس‌هاي بالا مسأله دقيقاً بر عكس است. هر چند كه در حال حاضر اختلاف فراواني در باند فركانسي تخصيص‌يافته در بين كشورهاي مختلف وجود دارد، ولي يك ارادة واحد جهاني براي يكسان‌كردن اين باند تا سال 2010، مصمم است.

    عاملي كه سرعت به‌كارگيري اين فناوري را افزايش مي‌دهد گرايش بنگاه‌هاي غول‌پيكر خردة فروشي جهان براي استفاده از اين فناوري است. البته تاكنون قيمت بالاي برچسب‌هاي مورد استفاده در مقايسه با باركُد مانع همگاني‌شدن اين فناوري شده بود.

    به‌رغم تمايل فراواني كه براي استفاده از اين فناوري وجود دارد، هنوز مسائل چالش‌برانگيز زيادي حل‌نشده باقي مانده‌اند. مسألة اول قيمت‌هاي بالاي اين فناوري است. مسألة دوم تدوين پروتكل‌هاي مختلف توسط مراكز مختلف است كه بايد براي ايجاد همگوني و نيز تعامل آنها چاره‌اي انديشيد. مسألة سوم و مهمتر از همه زيرساخت باندوسيع مورد نياز براي اين فناوري است كه در صورت فراهم‌بودن توسعة آن را با مشكل مواجه خواهد كرد.
    بر اساس پيش‌بيني‌ها استفادة همگاني از اين سرويس تا انتهاي سال 2005 به اوج خود خواهد رسيد. به‌عنوان مثال استاندارد 433 مگاهرتز اين فناوري در كرةجنوبي رواج يافته است [1]. نسخة سيار اين فناوري نيز به‌زودي ارائه خواهد شد. توسعة اين سرويس نيز در دستور كار كشور كرةجنوبي قرار گرفته است و اين كشور انتظار دارد با استفادة همگاني اين سرويس تا سال 2010 سودي بالغ بر 7/7تريليون وون در توليد كالا و خدمات ايجاد كند.




    1-2- VoD

    سرويس VoD امكان انتخاب و تماشاي تصاوير ويدئويي را به صورت تعاملي به كاربران مي‌دهد. يك سيستم VoD نوعي شامل يك سِروِر ويدئو، يك شبكة مخابراتي و يك واسط كاربر است. سِروِر مورد نظر حجم زيادي تصوير ديجيتال را به صورت فشرده ذخيره مي‌كند و بنا به درخواست كاربر روي شبكة مخابراتي توزيع مي‌كند. واسط كاربر نيز تلويزيون را به شبكه مخابراتي وصل مي‌كند. سيستم‌هاي VoD‌ در سرگرمي‌هاي خانگي، كتابخانة ديجيتال مراكز آموزش ارتباطات راه دور، خريد از راه دور و پزشكي از راه دور استفاده مي‌شوند.
    فيلم‌هاي قرار گرفته در سرورها عمدتاً 90 الي 120 دقيقه‌اي و با فرمت MPEG-2 هستند و براي نمايش بلادرنگ آنها نياز به پهناي باند حداقل 5/1مگابيت‌بر ثانيه است. ذخيره‌سازي يك فيلم دوساعته با اين كيفيت نياز به 3/1گيگابايت فضاي حافظه دارد. خاصيت تعاملي اين سرويس نگه‌داشتن، جلوبردن، عقب‌بردن، پرش از پيام‌هاي بازرگاني ذخيره‌سازي براي مشاهدة بعدي و تماشاي ويدئو در هر زماني و در هر مكاني و با هر ويژگي تعاملي را براي كاربر ممكن مي‌سازد.
    سرويس VoD براي اولين بار در سال 1990 در كشور هنگ‌كنگ ارائه شد. از آنجا كه اين فناوري در آن سال‌ها هنوز بالغ نشده بود و بسياري از مردم به پرداختن وجه در ازاي دريافت تصاوير تلويزيوني عادت نداشتند، اين سرويس نتوانست مشتريان قابل توجهي داشته باشد. شركت ارائه‌كنندة اين سرويس متحمل زيان سنگيني شد و ارائة سرويس را در سال 2000 متوقف كرد. تنها با پيشرفت‌هاي اخير در فناوري‌هاي باندوسيع و فناوري‌هاي ذخيره و بازيابي داده‌هاي با حجم زياد بود كه اين سرويس در دسترس همگان قرار گرفت. طي چند سال اخير نيز سرمايه‌گذاري‌هاي قابل توجهي براي ارائة اين سرويس انجام شده است؛ بخش عمدة اين سرمايه‌گذاري توسط اپراتورهاي تلويزيون كابلي انجام شده است. بر اساس يك براورد سود حاصل از اين سرويس‌ها در ايالات متحده در سال 2008 بالغ بر 71ميليارد دلار خواهد بود [2].



    مأخذ:
    1- Ministry of Information and Communications, Republic of Korea, “The IT839 Strategy,” www.mic.gov.kr, 2004.
    2- D. Lieberman “Cable could rule if it plays its cards right,” USA Today, Jan. 23, 2005.


    پي‌نوشت‌ها:


    web surfing
    instant messaging
    file sharing
    e-commerce
    e-mail
    stream
    media on demand (MOD)
    digital multimedia broadcasting (DMB)
    digital audio broadcasting (DAB)
    high definition (HD)
    terrestrial DMB (T-DMB)
    satellite DMB (S-DMB)
    wireless broadband (WiBro)
    digital home networking
    shared medium access
    privacy
    telematics
    pilot
    radio frequency identification (RFID)
    bar code
    video on demand (VOD)
    interactive
     
    نويسنده: مسلم نوري
    منبع : فصلنامه طيف برق

     

     

     

     

     


     

     

    منوي اصلي
  • صفحه اصلي
  • فهرست مقالات
  • مطالب جديد
  • خبرنامه
  • نقشه سايت
  • طراحي وب
  • جستجو
  • نسخه جديد سايت
  •  

    مطالب جديد
     

         
    Copyright © 2003 - 2017 by AutoIR iranresearch , All rights reserved. www.iranresearch.com www.iranresearch.ir www.autoir.ir Designed by Ahmad Zeini
    کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت autoir.ir می باشد